ПРО ПРАВА, ОБОВ’ЯЗКИ ТА ПОВЕДІНКУ…

Зміни, що відбуваються загалом у державі та зокрема в освіті потребують об’єднання спільних зусиль школи і поліції з метою створення безпечного навчального середовища та профілактики негативних явищ і правопорушень серед дітей. У січні 2019 року в Сумах, як і в інших містах країни, стартував проект «Шкільний офіцер поліції». У рамках його реалізації управлінням патрульної поліції та управлінням освіти і науки Сумської міської ради було підписано план спільних заходів, спрямованих на ефективну профілактику правопорушень серед школярів.

Для зазначеної діяльності відібрано працівників поліції, які пройшли спеціальне навчання. Просвітницько-профілактичні заняття з учнями поліцейські проводять за  програмою «Школа і поліція», що була схвалена для використання Державною науковою установо «Інститут модернізації змісту освіти» (лист від 18.04.2016 №2.1/12-Г-159). Шкільні поліцейські проводять індивідуальні зустрічі з учнями та/або їхніми батьками (особами, які їх замінюють); забезпечують вчасне та ефективне реагування на виклики керівників навчальних закладів; беруть участь у батьківських зборах і педагогічних радах з метою проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед батьків та педагогічних працівників щодо попередження негативних явищ в дитячому середовищі.

Шкільні офіцери поліції у своїй роботі керуються не каральними методами кримінальної поліції у справах дітей, а профілактичними. Їх головне завдання – запобігти скоєнню неповнолітніми правопорушень та злочинів.

З дітьми молодшого віку поліцейські здебільшого розмовляють про основи безпеки життєдіяльності вдома й на вулиці, про те, як правильно поводитися з незнайомими людьми, як захистити себе від образ однолітків і дорослих. В  розмові з підлітками йдеться про безпеку в Інтернеті та соціальних мережах, про буллінг, вирішення конфліктів мирним шляхом, пошук спільної мови з батьками та вчителями, попередження вживання наркотиків.

За комунальною установою Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 25 закріплено шкільного поліцейського Ольгу Сергіївну Кісільову, яка приходить на допомогу педагогам за першим покликом.

Так, 12 грудня 2019 року Ольга Сергіївна вдруге завітала до 3-В козацького класу на запрошення самих козачат та класного керівника. Дітей цікавило питання стосовно того, як поведінка може впливати на права й обов’язки школяра. Звичайно, такі важливі речі діти значно серйозніше сприймають з вуст поліцейського, людини причетної до контролю за виконанням громадянами Законів держави.

З першої миті заняття діти були заінтриговані «чарівною скринькою», у якій кожен зміг побачити найбільшу цінність суспільства – себе (людину). А далі йшов жвавий діалог про права, обов’язки і поведінку дитини, які взаємозв’язки має цей трикутник.

Обговорюючи життєві ситуації, козачата усвідомили, що в школі потрібно дотримуватися правил поведінки, бо від цього залежать всі аспекти здоров’я: фізичний, соціальний, психічний і духовний.

Козачата добре усвідомили три важливі постулати, який кожен чітко сформулював у кінці зустрічі: «Мої права закінчуються там, де починаються права іншої людини», «Кожен учень має право на комфортні умови навчання», «Учитель має право на комфортні умови праці». Зробили висновок: якщо дотримуватися сказаного, тог всі учасники освітнього процесу почуватимуться в закладі комфортно і йтимуть до школи залюбки.

І, насамкінець, як учитель, можу відверто сказати, що взаємодія з шкільним поліцейським дає можливості не тільки урізноманітнювати форми навчання й виховання, а й спільними зусиллями формувати у школярів ціннісні уклади, що є результатом засвоєння суспільних цінностей, соціальних норм, ролей, узагальнених цілей, які є для них орієнтирами при засвоєнні соціального світу, а також становлення структури людського «Я», самосвідомості.

Л. Крівшенко, учитель початкових класів