ДЕНЬ ГІДНОСТІ ТА СВОБОДИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

      Козацький клас КУ Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 25 є потужним інформаційним та культурним осередком, котрий забезпечує просвітницько-виховну підтримку навчального процесу в школі І ступеня. Просвітницька робота, що здійснюється козачатами, має на меті «просвітити», надати молодшим школярам певні знання (або допомогти здобути їх) про передові ідеї, важливі дати, які б допомогли їм особистісно зростати, розширити горизонти своїх знань та критично мислити. Окрiм цього, здобуття знань має виконувати не тільки інформаційно-пошукову функцію, але й містити у собі виховний процес на засадах гуманізму. Нова концепція системи освіти і національного виховання вимагає від сучасної школи переорієнтації своєї діяльності, нових форм і методів роботи з молодшими школярами. Однією з таких нових форм навчання й виховання є проведення окремих уроків за межами класу, серед яких важливе місце посідає інтерактивний урок-свято.
      21 листопада 2019 року козачата 3-В класу запросили на інтерактивний урок-свято учнів 1-2 класів. Щоб увести дітей в тему дня, приурочену важливій даті, учителями початкових класів разом з козачатами було створено спеціальне освітнє середовище, яке відразу привернуло увагу школярів і батьків. Тому просвітницька діяльність, приурочена Дню Гідності та Свободи, розпочалася щойно учні переступили поріг шкільного коридору.
      До початку заходу малюки жваво розглядали фотовиставку «Євромайдан – 2013-2014», що відтворювала події революції Гідності. Вдивлялися в обличчя відомих у світі українців, портрети яких було представлено на інтерактивному стенді «Знай наших!». Разом з батьками уголос перечитували слова відомого українського педагога, а для дітей улюбленого письменника, Василя Сухомлинського про те, що людина народжується на світ не для того, щоб зникнути пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний. У бібліотечці вільного доступу гортали сторінки яскравих книжок про Україну. З непідробним інтересом розглядали стендове полотнище, де козачата почали створювати асоціативний кущ «Україна». З різних куточків лунало дитяче «І я таким буду!», «Коли виросту, то теж так зможу!», «Мамо, ми ж також українці!», «Я теж хочу написати своє слово про Україну!»…
      Разом з дзвінком на перший урок козачата продовжили свою просвітницьку діяльність бадьорою піснею «За славу і за волю» (сл.. Л. Ржепецького, муз. А. Олєйнікової), що налаштовувала й мотивувала маленьких гостей до відкриття нових знань.
      Інформаційним етапом свята стала міні-лекція, що сподобалась і першокласникам, і другокласникам, і самим козачатам-лекторам (Толстенков Тимофій, Кондратюк Михайло, Тімохіна Уляна). З лекції діти дізналися, що у нашій державі є свято «ДЕНЬ ГІДНОСТІ ТА СВОБОДИ». Воно відзначається щороку 21 листопада на честь початку цього дня двох революцій: Помаранчевої революції (2004 року) та Революції Гідності (2013 року). Нинішнє свято відзначається на честь ушанування Революції Гідності – події в історії сучасної України, яка змінила життя багатьох українців, їхнє бачення світу і себе у ньому.
Саме шість рік тому – 21 листопада – у Києві почалися студентські акції протесту, спричинені несподіваним одностороннім рішенням влади відкласти підписання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.
Після жорстокого побиття студентів та розгону Євромайдану, мирний протест переріс у масові зібрання – щотижневі віче для підтвердження своїх поглядів, громадського супротиву – та постійні сутички між протестувальниками і силовими структурами, наслідком яких стала трагічна загибель понад 100 людей – Героїв Небесної Сотні…
      Вслухаючись у слова пісні «Пливе кача», що стала одним із символів пам’яті про Євромайдан, маленькі школярі вшанували Героїв Небесної Сотні.
«Революція Гідності» – так назвуть згодом «Євромайдан» – об’єднала весь український народ навколо високої мети – відстоювання незалежності України, її розвитку в європейському співтоваристві, захисту демократичних цінностей, прав і свобод людини і громадянина, досягнення гідного рівня життя й праці.
Зворушливо і патріотично декламували вірші про своє ставлення до українського народу Акіменко Поліна й Варуха Артем. Ці козачата гордо заявили про те, що нині весь світ знає, що ми, українці, – є нація, народ, котрий ніколи не потерпить утиску прав і поневолювачів.
     Підкреслюючи значимість цих слів, козачата разом з першокласниками і другокласниками гордо й піднесено співали Державний Гімн України.
Виконуючи вправу «Мікрофон відкритих думок», школярі висловлювали своє ставлення до України, добирали слова, які вказували на головні ознаки нашої держави: незалежна, самостійна, квітуча, рідна, красива, багата, солов’їна, щедра, талановита, працьовита тощо. Берегиня Полінка Мажуга розповіла дітям про те, якою бачать свою країну козачата. ЇЇ слова були підтверджені піснею «Я малюю» (сл. і муз. Зої Красуляк).
      А от зміст понять «гідність» та «свобода», що були головними словами дня, з’ясовували всім дитячим гуртом за допомогою тлумачного словника та плакатів. Звичайно, учителі допомагали дітям розібратися у значеннях цих слів.
     Свобода –
     1. Відсутність політичного й економічного гноблення, утиску й обмежень у суспільно-політичному житті якого-небудь класу або всього суспільства; воля.
     2. Життя, існування і т.ін. без залежності від кого-небудь, можливість поводитися на свій розсуд.
     Гідність –
     1. Сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості.
     2. Усвідомлення людиною своєї громадської ваги, громадського обов’язку.
     З прочитаного й почутого діти зробили висновок, що наш український народ гідний і свободолюбивий.
     Про прагнення і бажання українців жити вільним і гідним життям, у мирі і злагоді з іншими народами у цілісній єдиній Україні розповідали словами вірша Дмитра Чередниченка «Єдина Україна» козачата Алексенко Ілона, Рогожний Дмитро, Косолапов Едуард, Пономаренко Давид, Герасименко Єгор, Горенко Артем. Піснею «Нам є що захищати» (сл. О. Вратарьова, муз. О. Злотника) дитяча козацька чота підкреслила важливість навчання для готовності у майбутньому захищати свою державу, якщо виникне така необхідність.
     Далі, разом з учителями й козачатами, школярі створили асоціативний кущ «Україна». Для цього виготовили й доповнили стендове полотнище жовто-блакитними квітами, у пуп’янках яких написали своє бачення України.
     Підсумовуючи інтерактивний урок-свято, діти емоційно-піднесено наголосили, що Україна в нас одна, як мама і тато, тому її потрібно берегти; що пишаються приналежністю до українського народу, горді, що є нащадками славного козацького роду. Ці слова засвідчили, що головне завдання просвітницького заходу козачата виконали. Адже малюки довідалися про історією виникнення Дня Гідності та Свободи, усвідомили значення понять «гідність» та «свобода»; зрозуміли, що таке єдність і цілісність України, усвідомили себе українцями, відчули особисту відповідальність за долю держави, готовність служити Батьківщині та стати на захист державних інтересів країни. Так закінчився інтерактивний урок для першокласників і другокласників. А для учнів козацького класу було продовження…
     Цього дня козачата на Центральному кладовищі вшанували пам’ять про подвиг Героя України, Героя Небесної Сотні Олексія Братушки, випускників школи №25, які віддали життя за цілісність і єдність України в зоні АТО – Артема Коханого та Олексія Калюжного, козацького побратима Артура Абрамітова. З тривогою в очах розпитували діти у своїх наставників про те, як загинули такі молоді люди. Вражалися силою їхнього духу і здатністю віддати власне життя заради життя інших людей.
     Наостанок доречним буде зазначити, що цінність здійснення просвітницької діяльності учнями козацького класу серед молодших школярів полягає в тому, що вона одночасно створює й реалізовує і освітнє (інформаційне), і профілактичне спрямування, активно сприяє не лише формуванню життєвих компетентностей учнів, що позитивно впливає на розвиток їхніх здібностей, подальше становлення, а й зменшує ризики виникнення відхилень у загальному розвитку дітей та поведінці. Просвітницька діяльність козачат – це один із важливих шляхів їх творчої самореалізації.
Ліна Крівшенко,
учитель 3-В козацького класу